ÄNTLIGEN är den här....

....den vackraste årstiden på hela året; hösten!
 

Jag älskar denna tiden på året av alla skäl man kan komma på; färgerna i naturen är underbara, man myser i soffhörnet m korsord & kaffe eller te i mängder, varenda helg är inbokad med en massa positiva saker/resor/tid m vänner & om bara en futtig månad så börjar de sälja mina älskade semlor igen! *lycka*
 
Idag är det redan den 1 oktober & jag ser fram emot en hel månad med massor av förändringar i stort & smått, känns spännande att testa om mina/våra nya ideér om hur vi ska få vardagen att rulla på lite smidigare kommer att funka i längden eller om det blir svårt "att lära gamla hundar att sitta"!
 
Ett stort steg åt rätt håll när det gäller förändringar är att vi nu äntligen fått tummen ur & börjat prenumerera på en sån där matkasse som man tidigare bara pratat om att typ "det verkar ju vara skitsmidigt att ngn annan bestämmer vad man ska äta" osv....
Sagt & gjort så var det då dax idag att hämta den allra första kassen, eller ja kasse & kasse; en svintung låda fullproppad med mat var det som jag hämtade utanför City Gross tidigare idag. Dessutom fick man en kasse med en massa oljor, kryddor etc i som alla får med sin första leverans. I fortsättningen kommer jag att beställa hemleverans på lådan så får någon annan släpa den till min ytterdörr! Lyx i vardagen!
 
Dagens middaxtips!
Köttfärslimpa med svampsås, kokt potatis & sötsyrliga morötter
  • ca 800 gram potatis
  • 1 dl ströbröd
  • 1,5 dl vatten
  • ca 600 gram blandfärs
  • 0,5 gul lök
  • 1 ägg
  • 1 msk dijonsenap
  • 0,5 tsk vitpeppar
  • 1 tsk salt
  • Svampsås:
  • 125 gram champinjoner
  • 0,5 gul lök
  • 1 msk smör
  • 2 msk vetemjöl
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 2 dl mjölk
  • 1,5 msk kalvfond/
  • 1 buljongtärning
  • 1 krm vitpeppar
  • 1 tsk soja
  • Morotssallad:
  • 500 gram morötter
  • 1,5 msk raps-/matolja
  • 0,5 msk äppelcidervinäger
  • 1 tsk honung
  • 1 tsk dijonsenap
  • 1 krm salt
  • 1 krm vitpeppar

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Rör ihop ströbröd och vatten, låt svälla i 5 minuter. Under tiden skalar du potatisen.
  3. Skala och koka potatisen i lätt saltat vatten i ca 30 min. Skala löken.
  4. Rör ner blandfärs, 0,5 riven lök, ägg, dijonsenap, vitpeppar och salt. Blanda och tryck sen ut färsen i en ugnsfast form. Den ska vara ca 3-4 cm tjock. Laga i ugn i ca 30 min.
  5. Gör nu morotssalladen. Skala och strimla morötterna fint antigen med en kniv eller med hjälp av potatisskalaren. Lägg allt i en skål och häll på olja, vinäger, honung och dijonsenap. Krydda med salt och peppar. 
  6. Nu var det dags för såsen. Hacka svamp och lök. Hetta upp smör i en stekpanna och stek sen svamp och lök i ett par minuter. Pudra över mjölet och rör runt. Häll i grädde, mjölk, fond/buljong och soja. Krydda med vitpeppar. Låt såsen koka upp och håll den sen varm tills det är dags att äta.
  7. Servera.
Tips: Om du väljer att göra köttfärslimpan lite tjockare i formen så tar den längre tid i ugnen. Du bestämmer själv!
 
Barnen ville inte ha svamp i sin sås så den fick jag äta! Sanna gillade inte dressingen på morötterna så efter att de fått "duscha" bort den i durkslaget så mumsade hon i sig morötterna med god aprit!
Båda barnen gav rätten 4 stekpannor av 5 möjliga & jag håller med dem!
 
Det var väl tilltaget så det räckte till oss alla tre & imorgon blir det detta i min lunchlåda!
 
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
 
Min måndag har i övrigt varit rätt stressig! Jag slutade vid 12 då jag hade ett möte med min sjukgymnast. Hon är en riktig energispruta & vi pratade i över en timme om allt som hänt & hon gjorde en del tester på min arm som alla visade att styrkan är tillbax igen & att det såg bra ut. Skönt!

Direkt efter det mötet så drog jag till ICA & veckohandlade så nu finns allt hemma som kan tänkas behövas fram till fredag! Hem & packa upp maten & sen snabbt iväg, m hund, för att hämta kidsen på fritids & direkt därifrån till City Gross för att hämta matkassen/lådan! Sen hem igen för att packa upp mera mat & laga middag samtidigt som barnen gjorde läxorna. Så fort vi ätit så väntade ännu ett möte, denna gången med ett gäng grannar & representanter från hyresgästföreningen. Mycket intressant möte då vi gjorde en vandring runt området & diskuterade olika saker som vi vill få förändrade/förbättrade etc. Hem vid strax innan 20 för att få i kidsen kvällsmat & natta dem. Ringde jourcentralen för andra kvällen i rad för att rådfråga dem angående fästingen som ilsket sitter kvar på Simons ena ben. Jag fick bekräftat att vi gjort helt rätt som låtit en kompress indränkt i alsolsprit vara fäst över bettet. Nu ikväll var det svullet & rött så imorgon ska David ta med honom till vårdcentralen så de får titta på det. Det var en helt naturlig reaktion på bettet så det fanns ingen anledning att oroa sig & om han hade ont skulle vi ge honom lite alvedon men det ville han inte ha innan han somnade så då slapp han ta det. Ingen anledning att proppa i honom en massa mediciner om han själv tycker att det är ok som det är. Jaja, vi får väl se vad de säger på vårdcentralen imorgon.
Strax efter 21 så inträffade det plötsligt; disken var avklarad, matlådan tills imorgon fixad, båda barnen somnade & hunden gäspade & la sig tillrätta för en sovstund så då fick en ganska sliten mamma sin hett efterlängtade kopp kaffe & en paus i soffan & på tv:n är det " ensam mamma söker..."
 
En fulltecknad & väldigt produktiv måndag är snart till ända & snart kommer en väldigt trött mamma att somna gott!
 
Var rädda om er & varandra!
Kram C =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0