Städar bort alla stressmoment i tillvaron =)

När jag fick ett "återfall" av PTSD på sensommaren så var det en varning från mig själv till mig själv att nu måste saker & ting ändras. För alltid. Jag fattade aldrig när jag blev sjuk i vintras att detta är kroniskt & att jag aldrig kommer att bli helt frisk från symtomen utan bara kunde lära mig att leva med dem i resten av mitt liv. Mna underbara livlinor på Wetterhälsan finns där hela tiden & jag har en person att prata med om allting varje vecka & det är skönt att få förklaringar på det man själv inte kan se någon logik i. Hon har gett mig ett antal "verktyg" som jag lär mig att använda sakta men säkert & jag känner att skillnaden blir enorm mot tidigare, mycket att tänka på hela tiden & många frågor som dyker upp inom en när det dippar, som synes helt utan anledning. Men jag har fötterna i backen & massor av goa vänner som står ut med mig trots att jag är som jag är, eller kanske just tack vare att jag är som jag är, vad vet jag!
Eftersom mitt liv aldrig kommer att bli som innan PTSD:n flyttade in så måste jag anpassa mig & ändra på allt som varit invant sen länge. Mitt största bekymmer är all stress som jag inte längre klarar över huvud taget & då menar jag inte den stress man har omkring sig när det är mycket på jobbet eller man har massor att göra hemma & lite tid utan all den stress som byggs upp inuti pga allt man/jag tycker att man/jag MÅSTE klara av varje dag. T.ex. fixa matscheman som blir bra, varierade & nyttiga eller städning som oftast blir halvdant eftersom det blir fr mkt måste över det & då låser det sig istället osv......
Så efter många timmars "terapi" eller vad man ska kalla det så har mycket på insidan av mig förändrats & det är få som ser det eller märker av det. Däremot så har jag nu börjat ta tag i alla de där andra sakerna som man bara måste göra vare sig man vill eller inte, vardagsmaten, städrutinerna, tvättrutinerna osv i all oändlighet. För ett tag sen beslutade vi oss för att börja prenumerera på matkassen från City Gross för att få bort den eviga stressen "vad ska vi äta till middag..."
Så på måndag hämtar vi vår allra första matkasse på City Gross & idag kom veckomailet med de kommande recepten & inköpslistan inför nästa veckas middagar!
Så här ser matschemat ut som "någon annan" har planerat & plockat ihop åt oss, håll med om att det låter supergott alltihop!

1. Köttfärslimpa med svampsås, kokt potatis & sötsyrliga morötter
2 Dijondoftande laxbiffar med ugnsrostad potatis & broccoli
3 Senaps- & ströbrödspanerad kycklingklubba med smarrigt
   kålfräs & mos
4 Italiensk falukorv
5 Biff i egenrörd garam masala

Eftersom vi oftast äter taco eller pizza på fredagskvällarna så är det ju egentligen bara en middag per vecka som man behöver fundera på & då kan man ju äta ute så slipper man planera en enda vardagsmiddag framöver; lovely!


Dessutom så har jag beställt Gangsters hundmat via nätet så den kommer att levereras till ytterdörren framöver, så himla skönt att slippa släpa på en 15-kilossäck så fort man ska ha hem det!
Funderar starkt på att veckohandla den mat vi behöver via ICA:s hemsida så får ngn annan plocka ihop det & köra hem det oxå, allt för att få bort så mycket vardagsstress som möjligt!

Det faktum att båda barnen snart fyller år så innebär det planering & inköp av presenter till dem, kalas ska ordnas & sen är det snart jul & då är det 2 paketkalendrar som ska vara klara & en hel drös med julklappar som ska fixas osv....ja ni fattar!!! Så även där är jag ett steg före nu & denna veckan när jag varit hemma magsjuk så har jag kollat upp & gjort klart all planering som innefattar båda barnens födelsedagspresenter, deras paketkalendrar är klara på pappret & en del julklappar har snokats fram via nätet bl.a. så nu återstår bara den roliga delen av detta & det är själva shoppingen & det är inte ett stressmoment så det ser jag bara fram emot!
Känns rätt nice att bara ha några julklappar kvar att planera innan shoppingturnén sätter igång. Det kommer att bli bra detta det är jag helt övertygad om.

Dessutom så har jag nyss fått bekräftat att när våra underbara grannar dörr-i-dörr flyttar så kommer ett par mycket goa vänner till oss att flytta in så "kollektivlivet" fortsätter här på Solsidan! Vi kommer även i framtiden att ha alldeles underbara grannar/vänner omkring oss på hemmaplan så jag bara undrar; kan man verkligen bo bättre?

Nu är det dax att fixa lite mat till dottern som varit på dansträning & mina killar som är ute på en geocatchturné!

Ha det bäst & var rädda om er & varandra!
Kram C =)

Kommentarer
Postat av: Janeth

Jag förstår allt det där med stressen. kram

2012-09-27 @ 17:57:16



Postat av: Pia

Skönt att du hittar sätt som underlättar. Vem blir nya grannen?

2012-09-27 @ 19:00:27



Postat av: Tinna

Det är min goa kollega från resebyrån som flyttar in tillsammans m sin man & 3 underbara tjejer som är 5, 3 & 3 år! Ja, de minsta är tvillingar! =)

2012-09-27 @ 19:30:58




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0