Tisdag! =)

TIsdagen bjöd på en heldag på jobbet, massiv förkylning & underbart goda laxbiffar till middag!
 
Här kommer receptet:
 

Dijondoftande laxbiffar med ugnsrostad potatis & broccoli

ca 800 gram potatis
2 msk olivolja
1 tsk flingsalt
ca 500 gram lax
2 schalottenlökar
2 msk dijonsenap
2 ägg
1 tsk salt
2 krm vitpeppar
1 msk smör
1 msk rapsolja
250 gram broccoli &
1 msk olivolja
1 burk kesella
1 pkt persilja
0,5 tsk flingsalt
1 krm vitpeppar


Sätt ugnen på 225 grader.
Tvätta av och klyfta potatisen. Lägg den på en plåt, ringla över 2 msk olivolja och krydda med salt. Laga i ugn i ca 30 min.
Hacka laxenköttet och schalottenlöken fint. Lägg allt i en skål och rör i dijonsenap, ägg, salt och vitpeppar.
Nu gör du såsen. Rör ihop kesella med klippt persilja. Salta och peppra.
Skölj av och dela broccolin i buketter, skär stammen i slantar. Lägg den i skål och häll på 1 msk olivolja. När det är 10 min kvar på potatisen lägger du in broccolin på potatisplåten och rostar den.
Hetta upp olja och smör i en stekpanna. Klicka ut 12 fiskbiffar och stek dem i ca 3 minuter per sida.
Servera.

Tips: Har du inlagda rödbetor hemma i kylskåpet? Servera dem till laxen, det är supergott!
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
 
Det var inte lätt att få biffarna att hålla ihop när man stekte dem & när/om jag gör om detta så kommer jag att köra biffsmeten i matberedaren en liten stund för att få lite smidigare konsistens på den innan den ska stekas. Nån msk mjöl i smeten underlättar nog oxå för att få lite "snyggare" laxbiffar.
Min kräsna smakpanel gav denna rätten 3,5 stekpannor av 5 möjliga!
 
När jag kom hem från jobbet hade jag 38 i feber & var genomförkyld, massor av prylar som bara var tvungna att fixas & mitt tålamod var som bortblåst så jag stressade mig igenom kvällspysslet & avslutade min snoriga dag med ett riktigt hett bad (hur skulle man kunna överleva utan ett badkar lixom!) sen vart det tv-kväll med "Playa del Sol" & Svenska Hollywoodfruar" innan jag somnade totalt slutkörd vid 23-tiden.
 
Var rädda om er & varandra!
Kram =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0