Positiv eller negativ syn på livet?

Har funderat en del på en kommentar som en bekant fällde när vi pratade häromdagen. Samtalet handlade om olika yrken, löner & utbildningstider man har till olika typer av yrken. Vi diskuterade i stort & smått runt detta & då säger h*n plötsligt att "ja du jobbar ju på, förlåt mig, ett sketet jävla lager".......
Hur svarar man på en sån plump kommentar???? Jag vart nog mest snopen men kommentaren bet sig fast i mitt huvud & jag konstaterade nog till en början att "ja, vi tänker nog lite olika om saker & ting & har lite olika värderingar" & lät bara kommentaren bli hängande i luften, men efterhand har jag börjat fundera på det här med att se på saker med en positiv eller en negativ vinkling. Jag har haft flera väldigt intressanta disskussioner med vänner som står mig nära just angående detta med att man faktiskt gör ett aktivt val när det gäller hur man "rangordnar" & prioriterar i sin tillvaro.
I mitt tidigare liv så var det jätteviktigt för mig att nå en punkt där jag hade vissa saker t.ex. stort hus, ny bil, en speciell typ av inredning, vissa klädmärken & ett välfyllt bankkonto för då skulle jag känna att jag hade en viss status. För vem kan man undra & jag vet inte riktigt heller vem jag ville bevisa ngt för eller ens varför. Helt sjukt egentligen, men så var det.
Det senaste året, sen jag blev sjuk, så har jag verkligen ändrat mig & insett att jag aldrig skulle bli lyckligare som människa oavsett hur snyggt mitt "kulissbygge" skulle varit. För det är ju just det som det handlar om tror jag; man vill bygga upp en kuliss för att imponera på vänner som nog egentligen inte bryr sig ett skit om vad ens bil kostar eller hur dyrt mitt hus är för om det är RIKTIGA vänner så skiter de i sånt, de bryr sig ju om den man är på insidan, eller hur.
Jag har för längesen släppt tanken på att köpa hus mest för att jag inte vill leva i stressen över att "tänk om ngt pajjar - då blir det dyyyyyrt" osv. Det är galet skönt att bara behöva lyfta på tfn luren & ringa när vattenläckan i köket behöver lagas eller toaletten svämmar över eller vad det nu kan vara som går sönder. Eller när diskmaskinen gjort sitt så kommer det någon & kopplar in en splitt ny "bara så där" osv. En person sa en gång att h*n inte ville bo i en hyresrätt för där bor det bara fattiga människor?!?! I mina ögon är man en VÄLDIGT fattig människa om man har det synsättet.
Under årens lopp har jag fått ta del av en hel del kommentarer om vilket skitområde vi bor på & hur hemskt det är att bo där osv. MEN, det roliga med alla de olika kommentarerna är att inte en enda av dem som fällt dem har bott här själv! Visst är det konstigt att vissa tror sig veta hur hemskt det är här på Solsidan......
Men som jag tidigare sagt i detta inlägg så väljer vissa människor att se saker & ting med positiva ögon medans andra väljer att se dem med negativa ögon & varför det är så kan man ju spekulera i all oändlighet om. Min teori, som delas av flertalet av mina nära vänner är att man kanske känner en avundsjuka över att någon har ett bra jobb/trivs sjukt bra med sin arbetsmiljö/har skitbra lön/bor kanonfint etc så istället för att glädjas med personen ifråga så väljer man att snacka ner det. Kanske för att höja sig själv/flytta fokus åt ett annat håll än sitt eget eller för att man verkligen tycker att vissa bostadsområden är sämre än andra för att man "har hört att det är så" av andra eller att vissa yrkeskategorier är sämre än andra för att "man har hört av andra att så är det" eller att vissa arbetsplatser är sämre än andra bara för att.......
För det är väl inte så illa att det finns människor runt omkring oss i samhället som faktiskt tycker att det ena yrket är sämre än det andra eller att det ena bostadsalternativet är sämre än det andra för att det inte uppfyller en viss status?!?!?! Och vem är det i så fall som sätter upp  "reglerna" för vad som är bättre än det andra? Man måste akta sig för att döma andra utfrån var de bor eller var de jobbar för eller vad för bil de kör för vet ni vad mina vänner?
Den dagen man slutar "döma hunden efter håren" så ser man människan bakom allt det där andra & inte förrän man kan göra det så har man insett det som är riktig rikedom; vänskap! Vänner som gillar en för den man är på insidan & inte ser till var man bor, jobbar eller hur fett sparkonto man har. Jag betraktar mig som en stenrik människa för jag har massor av saker som aldrig går att köpa för pengar; 2 friska ungar som gör mig galen emellanåt, ett förhållande som efter 13 år fortfarande ger mig massor av positiv energi, ett gäng riktigt goa vänner som älskar mig enbart för den jag är på insidan & ett jobb som är så galet roligt att gå till varenda dag där jag jobbar ihop med en flera hundra fantastiska människor från världens alla hörn som alla bidrar på sitt eget speciella sätt för att stämningen i den byggnaden är vad den är! Så mycket kan man säga om min härliga arbetsplats men att kalla det för "ett sketet, jävla lager" är att sänka det till en nivå där det inte hör hemma. Varför man väljer att göra det lämnar jag till mina läsare att spekulera vidare över.....

Själv tänker jag ta mig en kopp kaffe & blogga vidare om dagens middagstips!
 
Var rädda om er & varandra!
Kram C =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0