Lördag & dax för Gangsters andra utställning!

Denna lördag började redan vid 06.00 när min klocka väckte mig. Hela familjen gjorde sig iordning & bilen packades full med diverse prylar inför dagens äventyr. Runt halv 9 tiden så lämnade vi Solsidan med destination Moheda & hundutställning.
Vi kom fram strax efter 10 & så fort vi parkerat så ringde jag Linda som kom ut & mötte oss. Hon & Tessan var redan på plats med Teijla. Vi fick visa vaccinationsintyget innan vi fick gå in, detta var en utställning som hölls inomhus & det var väldigt mycket människor & hundar överallt. När vi fått vår nummerlapp så plockade vi iordning på våra prylar där Linda & co redan satt. Sen väntade vi....& väntade.... & väntade....det var ca 50 hundar före oss i vår ring så jag passade på att ringträna med Linda & David som kritiker & Gangster verkar gilla att springa & visa upp sig & gjorde inga större protester när Linda klämde på honom & kollade hans tänder osv. Han var superduktig.
Jag var löjligt nervös när det äntligen var dax att gå in i ringen & fick springa 2 varv eftersom jag lyckades att nästan snubbla över Gangster under det första varvet! Han sprang in framför mina fötter så det blev lite rörigt där en stund, men domaren, Jenny Hall, sa bara att hon ville att vi tog ett varv till & jag bara svarade att då ska jag försöka att inte snubbla över min hund! Hon skrattade gott & var mer än nöjd efter vårt andra varv. Sen var det dax för själva klämmandet & när hon skulle kolla hans kulor så satte jag mig på huk intill honom & höll ena handen under magen på honom & den andra in under kopplet så han kände sig trygg där han stod & efterråt fick jag massor av positiv feedback av Linda att jag hade gjort så som hon visat mig innan när jag höll honom,det funkade klockrent & han var hur duktig som helst. Hon kollade hans tänder & berömde att han var så snäll & följsam. Sen skulle jag ställa upp honom så domaren kunde kolla in honom lite på avstånd & om det är något han är skitbra på så är det att stå fint, han står kvar tills man säger att han inte behöver det längre. Domaren kom fram till mig & sa att han var jätteduktig på att stå fint så länge trots att han inte är så gammal. Jag blev jättestolt naturligtvis!
De skrev kritiken & sen kom domaren fram med ett hp & en stor påse med hundgodis & sa bara att nu får ni vila lite tills det är dax för nästa sväng i ringen.
Sen var det Teijlas tur & det var jätteduktiga ihop hon & Tessan. Teijla ville inte riktigt visa tänderna för domaren men fick väldigt fin kritik men inget hp denna gång. Med andra ord så var det bara Gangster som gick vidare & de ropade upp vårt nummer & vi fick gå in i ringen men behövde inte springa etc denna gång. Istället fick vi direkt en jättefin gul/rosa rosett med texten BIR Valp på. Gissa om jag var glad så jag höll på att börja gråta!!!
 
 
Sen var det dax att vänta en ganska lång stund igen så då fick Gagster sin mat & en promenad ute. När det så var dax för gruppfinalen så var det en hund till plus Gangster men han var så trött då så han sprang med nosen i gruset hela tiden & vårt deltagande i dagens tävling slutade med 3 rosetter, ett HP, BIR valp & BIG valp 2. Plus en massa roliga vinster så jag var mer än nöjd när vi åkte hem.
 
 
Linda & Tessan stannade kvar tills vi tävlat klart & det är jag evigt tacksam för, det kändes oerhört skönt att ha dem där när nervositeten satte igång!
När vi hämtat vårt diplom som ringsekreteraren skrivit kritiken på så blev jag om möjligt ännu gladare än jag var tidigare för där kunde man läsa följande positiva omdöme:
"Vacker hanvalp, lite mjuka öron, rör sig med bra påskjut,
fin svans, bra vinklar fram & bak, vackert huvud & uttryck,
bra ben & tassar, välvisad!"
 
Vi tog en massa bilder på Gangster & alla hans rosetter & under hela hemresan så pryddes hans bur av dagens rosettskörd! Både jag & Gangster somnade ganska omgående när vi åkte hem & jag vaknade inte förrän vi var nästan hemma. Det tar på krafterna att vara på hundutställning en hel dag.
 
 
Väl hemma så var det dax för dottern att packa ner sina grejor för hon skulle till en kompis & sova över så när jag hade skjutsat henne dit så passade jag på att fixa en present inför morgondagens överraskning som vi ska utsätta en väldigt älskad person för! Mer om det imorgon!
 
Vid 19 vad det så dax för kvällens festligheter; vi var inbjudna till en granne på middag & det vart en galet rolig kväll tillsammans med våra härliga grannar, vi var 4 familjer som åt gott, drack gott & pratade & skrattade fram till midnatt. Jag gick hem & gav Gangster mat plus tog en promenad med honom vid halv 10 men jag tror att han tyckte att det var rätt så skönt att få vara ensam hemma efter en för honom väldigt lång dag med många nya intryck!
 
Nu blir det tv & lite soffhäng innan jag lägger min kind på kudden så.....ha det bäst alla ni fina därute!
Var rädda om er & varandra!
Kram C =)

Kommentarer
Postat av: Linda Hagelvik

Grattis till en fantastiskt lyckad dag :)
Ni var så himla duktiga ihop och Gangster verkar tycka detta är riktigt kul nu !!

STOR lycka till spark inför kommande utställningar (för nu tror jag inte du kan stå emot fler Cariina ;) )

Kram en stolt uppfödare

2012-10-21 @ 15:04:54
URL: http://www.teddywoods.se



Postat av: Cariina

Du har så rätt Linda; jag blev så jäkla stolt när han fick BIR rosetten igår, (BTW; var det NÅGON på hela utställningen som inte såg/hörde det?!?!) Visst märks det att Gangster gillar att visa upp sig i ringen, han tycker verkligen att det är kul & jag är så himla stolt över vår lille showdog som stilar omkring här hemma! Kram =)

2012-10-21 @ 20:32:48



Postat av: Jotti

Gratulerer så mye med en flott utstilling :-) Det ser jo ikke ut som Gangster har gjort annet enn å stå fint og ha øyekontakt med deg. Kjempeflinke er dere :-)

2012-10-22 @ 08:37:00
URL: http://karioghelmer.net



Postat av: Cariina

Åh, tack Jotti för dina berömmande ord! Visst märks det att han gillar detta, men vi tränar mycket på att stå fint & att ha ögonkontakt med honom alla 4 här hemma. Barnen har tränat mycket hantering med honom så han bryr sig inte när domaren vill klämma på honom eller titta på hans tänder; han är så duktig i ringen så vi kommer absolut att fortsätta att ställa ut honom efter nyår. Kram =)

2012-10-22 @ 16:14:14




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0