Söndag!

Imorse var det riktigt segt att komma upp, jag tassade inte upp förrän halv 11!?!?!
(undrar hur mycket jag kan skylla på vinet igårkväll!! Hehehe, men gott var det!)

Dagens middag blev den sista ur vår första matkasse & här kommer receptet:
 
Senaps- & ströbrödspanerad kycklingklubba med smarrigt kålfräs & mos
  • ca 800 gram potatis
  • 2- 2,5 dl mjölk
  • 1 msk smör/margarin
  • 2 krm vitpeppar
  • 0,5 tsk salt
  • ca 900 gram kycklingklubba
  • 1 tsk salt
  • 1 krm vitpeppar
  • 1 dl senap
  • 1 msk rödvinsvinäger
  • 1 msk råsocker
  • 1 dl ströbröd
  • 1 msk olivolja
  • Kålfräs:
  • 200 gram vitkål
  • 0,5 rödlök
  • 0,25 vitlök
  • 1 msk olivolja
  • 4 dl vatten
  • 1 lagerblad
  • 1,5 msk grönsaksfond/
  • 1 buljongtärning
  • 2-3 tsk äppelcidervinäger
  • 1-2 krm vitpeppar

 

  1. Sätt ugnen på 200 grader. 
  2. Skölj av kycklingen och krydda den med salt och vitpeppar. Rör ihop senap, rödvinsvinäger och råsocker i en liten skål. 
  3. Häll ströbröd på en tallrik. Bred senapsblandningen på kycklingen och doppa den sen i ströbröd. Lägg kycklingen på en olja plåt. Laga i ugn i ca 35 minuter.
  4. Skala och tärna potatisen. Koka den i lätt saltat vatten i ca 20 minuter.
  5. Strimla nu kålen och löken. Skala vitlöken. Hetta upp olja i en stekpanna och stek kålen tillsammans med lök och pressad vitlök i ett par minuter. Häll på vatten, lägg i lagerblad fond/buljong och vinäger. Smaka av med peppar och låt kålen puttra på svag värme tills det är dags att äta.
  6. När potatisen är mjuk gör mos. Mosa potatisen med en ballongvisp eller elvisp. Häll i önskad mängd mjölk, smör, salt och vitpeppar. Vispa moset poröst.
  7. Servera.
Tips: Jag använde en helt vanlig senap när jag panerade min kyckling. Du skulle kunna ta en starkare variant om du vill. Om du väljer en söt senap så minska mängden råsocker. 
 
Denna rätt fick en 5 stekpannor av 5 möjliga när det gällde lukten från köket när jag gjorde den, det luktade nämligen precis som när man griljerar julskinkan! När det gällde smaken så gav vi ganska enhälligt rätten en svag 3:a. Kombinationen kändes lite ovanlig m potatismos till kycklingklubba men ingen tyckte att det var äckligt, bara ovanligt!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag ägnade större delen av min dag åt att blogga om gårdagens kennelträff, surfade runt & kikade på alla fina bilder som övriga deltagare lagt upp & sen var det dax för ett sväng med dammsugaren på övervåningen. Barnen var ute med kompisar på gården & mannen drog på en geocatchrunda. Efter middagen stannade Sanna hos kompisen & vi andra drog på valpkursavslutning, men hur det var där skriver jag i mitt nästa inlägg!
 
Var rädda om er & varandra!
Kram C =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0