Dag 3 på nya adressen; tiden går fort!

Kort resumé av tiden sen vi blev 5 i familjen kommer här:
 
Torsdag
 
Vi åkte iväg mot Lammhult på em & var framme nästan på slaget 15.00 (tror aldrig jag varit så i tid till någonting i hela mitt liv innan!) Det var en skickligt nervös blivande matte som klev ur bilen utanför Lindas hus kan jag lova; det var ju "på riktigt" nu, när vi lämnar Lammhult bakom oss så kommer livet för evigt att vara förändrat för oss allihop i familjen.
Vi gick snabbt ut & hälsade på valparna & Enja & sen satt vi & fikade på altanen medans Linda gick igenom alla papper med mig. Lite autografer senare så var man valpägare....det är stort! Vi lekte med Gangster & hans syskon på gräsmattan en stund innan Linda ville ta ett familjefoto på oss med Gangster i centrum. Det fotot kan man nu titta på om man kollar in det absolut sista inlägget i valpdagboken på Teddywood´s hemsida. Där finns bilder på alla valparna & deras nya familjer.
 
Här ser ni vårt fina familjefoto:
 
Innan vi skulle åka hem så fick vi med en röd ryggsäck fylld med olika saker som Gangster skulle ha med sig till sitt nya hem. Där fanns bl.a. en bit filt m mammalukt & mammapäls på, en cd med olika oljud såsom åskmuller & fyrverkerismällar; skitbra att ha för att spela med jämna mellanrum för att förebygga att han blir smällrädd vid nyår t.ex. Det fanns även en liten förpackning schampoo i väskan, en "badkasse" m en hundbild på, det han gillade bäst i väskan var de 2 leksakerna som han fick av Linda. Mycket populära har de varit sen vi kom hem.
 
När vi åkte så satt han först i min famn på passagerarsätet men efter ca 10 minuter så satte jag ner honom på golvet mellan mina fötter; då slutade han pipa & efter en stund la han sig ner & somnade. Vi gjorde ett kort kiss- & drickstopp innan vi åkte raka vägen hem till Solsidan med vår lille ulltuss!
 
 
Hela kvällen så kom grannar förbi & tittade på den lille sötbollen som låg & sov i vär trädgård, ja han gick nästan direkt ut i trädgården efter att han snokat runt lite inomhus & där det var som mest oväsen från lekparken precis utanför vårt staket DÄR la han sig & sov en timme! Han valde snabbt ut sin absoluta favoritleksak i sin låda & det var en räv som barnen har köpt till honom, den är exakt likadan som den de hade på kenneln & med den i munnen springer han rakt ut till sin favoritplats i trädgården så fort han kan!
 
 
På kvällen så fick han sova i vårt sovrum men han dissade både den fina buren m mjuk dyna i & det ihopvikta snygga täcket (en gång i tiden inköpt på en marknad vid muren i Peking!) som låg alldeles intill min sida av sängen.
 
Istället så valde han att tillbringa sin allra första natt hos oss mitt på golvet innanför dörren som leder till hallen & där sov han som en liten stock fram till halv tre då han ville gå ut & kissa, han väckte mig genom att nafsa till i min hand (som jag hade sträckt ut, ner mot golvet...) när jag började röra på mig så "skällde" han till som för att få mig att komma upp snabbare. Jag öppnade altandörren & han skuttade med mig ut på baksidan där David hade förberett & gjort en liten inhägnad av kompostgaller, så att han inte skulle skutta iväg alltför långt bort när det nattkissades. När han var klar så gick vi in igen för att sova, han la sig tillrätta på täcket intill min säng men jag kunde inte somna så jag låg & tittade på honom fram till klockan vart kvart över 7 då gick jag upp istället. Vår första morgon med en hundvalp i huset tog sin början....
 
 
Fredag & lördag
 
Båda dessa dagar så har i stort sett allt handlat om när ska han äta, hur lång promenad ska man gå efter maten, har han bajsat/kissat nyss, det ligger hundleksaker överallt efter honom, köksgolvet är blött eftersom vi har en liten kille i familjen som sölar ner mest över hela golvet med vatten när han druckit klart, så till slut halkade Simon i köket när han hade lite bråttom in på toa...gråt & tandagnisslan givetvis men det gick snabbt över.
Andra saker som Gangster börjat roa sig med är att äta diverse prylar som han hittar överallt så menyn är nu utökad med klöverblommor, gräs, bark från vårt enda träd i trädgården, blad från vildvinet som klättrar vid entrén till trädgården, en död spindel, några myror & lite blomjord i rabatten. Däremellan så slukar han sin mat med god aptit & inte en enda "olycka" har hänt hittills, bra jobbat med tanke på vilken omställning denna lille kille gått igenom de senaste dagarna.
Barnen har fått lov att ta med sig sina bästa vänner in i trädgården (en i taget) & de har alla fått hälsa på Gangster & samtidigt ge honom en liten godisplutt ur handen. Gangster älskar verkligen att ha barn omkring sig & leker med dem när de visar att de vill det.
Det enda han inte verkar tycka om är när vi startar dammsugaren för den är tydligen skitläskig! Så när vi inte använder den så står den framme i hallen & han missar inte ett tillfälle att nosa på den & han är verkligen nyfiken på den så snart kommer ha nog inte att bry sig alls när vi startar den.
Natten mellan fredag & lördag så sov han från 23.30 till 07.00 utan ett enda kissbesök i trädgården; duktigt, eller hur! Själv var jag nog mer död än levande när jag väl la mig eftersom jag då hade varit vaken 22 tim i sträck!
 
Söndag
Imorse vaknade jag av att Gangster pep & ville gå ut & kissa vid halv 5 & då var David så gullig & gick ut med honom så jag fick en härlig sovmorgon ända fram till halv 8! Ljuvligt efter totalt rubbad dygnsrytm de senaste dagarna. Efter frukost så tog jag en promenad med ulltussen; han är jätteduktig på att gå med i selen & kopplet. Det har regnat i stort sett hela dagen idag & han bryr sig inte ett skit om det, så länge det inte ösregnar så ligger han gärna ute & sover. Flera gånger om dagen så har jag/vi tränat med honom & han börjar bli väldigt duktig. Hittills tränar vi på att han ska komma när vi ropar hans namn, "sitt" & att följa när han går i koppel. När han får sin mat så säger jag "sitt" & gör tecknet & då sätter han sig!!! Jag blir lika imponerad varenda gång det händer! När jag småspringer åt ett håll & sen byter håll så följer han efter direkt, han får massor av beröm & godis (matpluttar) men oftast reagerar han bäst om han bara får berömmet, det verkar inte som att han bryr sig så mycket om ifall man har en godis eller inte i handen när han gjort det man vill, han ser jätteglad ut när man börjar berömma & säga till att han är duktig osv. Han har fått bekanta sig med sin bilbur idag, den står i vardagsrummet & först fick han ett par matpluttar inlagda i den & då gick han in la sig tillrätta & mumsade i sig dem. På em så fick han en tuggpinne som han låg & mumsade på inne i buren & då "låste" vi dörren till den, när han mumsat klart & inte ville vara där så slog han till m tassen på "dörren" & jag öppnade när han satte sig som för att vänta på att komma ut. Buren står med dörren öppen hela tiden i vardagsrummet & ibland smyger han in i den & myser litegrann för att sen gå ut & fortsätta med sina upptåg!
Han fick just ett sånt där berömt "eurasierryck" som även hans bror Triton roat sig med; han for som en pil från rum till rum & emellanåt så tvärnitade han för att dricka lite vatten i sin skål. 
Samma vattenskål som vi funderar på att skruva fast i golvet eftersom han har kommit på att han kan roa sig med att försöka välta den.....ett annat partytrick som han ägnar sig åt är att slå ner en tass i vattnet så det skvätter i halva köket..... vårt kök kallas numera för "halkbanan" av oss i familjen. =)
 
Nu på em så har regnet avtagit & det börjar bli väldigt ljummet & skönt i luften, vågar man hoppas på en dag i solsken imorgon? utifall att det mot förmodan blir sommarvärme imorgon så ska jag göra några "isglassar" till honom så de är klara tills imorgon. Linda tipsade om att man kan frysa in några matpluttar i en mugg vatten så kan han svalka sig i värmen genom att slicka på dem; så himla smart idé!
 
Nu har det lilla yrvädret lagt sig tillrätta för att sova (igen!? det sovs mkt om dagarna!) så då ska jag passa på att sätta mig & läsa några till av alla de hundtidningar som en av våra gulliga grannar varit förbi med till oss. En annan granne har lånat ut några hundböcker så nog finns det att läsa allt!

Jag ska även passa på att hjälpa David att plocka igenom det absolut sista av alla våra flyttlådor, sen är det klart med allt. Bilder kommer en annan gång men hjälp vad fint det blev i vårt kök!
 
Varför har man en Biabädd i vardagsrummet när man kan sova såhär???
Jo, för att i Biabädden ligger han bara när han kikar på barnprogram tillsammans med barnen på mornarna; han är mycket fascinerad av det som händer i tv-rutan & favoritfilmen så här långt är definitivt Disney´s "Mulan" som han låg & tittade på häromkvällen!!! Inte en rörelse på tv:n missade han!
 
Var rädda om er & varandra!
Kram C =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0